Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta -t-shirt, -piké med märken och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Som scoutdräkt räknas scoutskjorta samt profilkläder.
Scoutdräkt är inte obligatorisk men det är ett uppskattat om man har det på sig på avdelningsmöten och andra scoutarrangemang.

Köp scoutdräkten

Du kan köpa scoutdräkten, scoutmärken, andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar i Scouternas egen shop. Vi har provexemplar på scoutgården om du behöver prova ut rätt storlek.

Allt som du handlar för i scoutshoppen går tillbaka till scoutrörelsen. Genom ett återbäringssystem kan du som handlar välja att ge 5% av summan du handlar för direkt till Örkelljunga scoutkår eller till Scouterna centralt. Du väljer att ge dina 5% till Örkelljunga Scoutkår i kassan.

När du köpt scoutskjorta, och visat den för oss, får du 2 märken av oss:

• Blått band med Örkelljunga Scoutkår, som ska sitta längst upp på vänster ärm.
  • Märke för Nordvästra Skånes Scoutdistrikt, ska sitta på vänster arm under band med Örkelljunga Scoutkår.

Scouthalsduk

Scouthalsduken är unik för varje scoutkår (det finns en nationell halsduk, men den används vanligtvis bara när man är utomlands).
Örkelljunga scoutkår har en orange halsduk och den kan du köpa av kåren. Fråga din ledare för mer info.

Sölja

Söljan används för att hålla ihop halsduken och kan beställas i scoutshoppen.
Ibland tillverkar vi egna söljor, t.ex. en treslagen valknop.

Märken

I scouterna kan man ta olika märken. Vissa har man gjort ett prov för att klara andra får man när man varit med en viss tid, deltagit i en aktivitet eller för att man tillhör en viss scoutkår eller distrikt.
Var märkena ska sitta på scoutskjorta hittar du här (en bit ner på sidan). Fråga din ledare om du är osäker på vad ett visst märke räknas som.

Kår- eller avdelningströja

Ibland trycker vi upp och säljer T-shirts eller tjocktröjor med Örkelljunga scoutkår eller för respektive avdelning. Kontakta din ledare för att få reda på vad som finns.
OBS! Dessa tröjor räknas inte som officiell scoutdräkt men är utmärkt att ha på avdelningsmöte eller på läger då det kan gå åt en hel del kläder.