Efter ett par års framflyttade planer är det äntligen dags för ett stort nationellt scoutläger!

Lägret hålls i Norra Åsum utanför Kristianstad från lördagen den 30/7 till lördagen den 6/8.

Vill man läsa mer om lägret kan man göra det här:

Priset för lägret är 2950 kr.

Intresseanmälan sker senast 21/2. Använd blanketten ni fått per mail eller utdelat på avdelningarna. Ni hittar den också bland filerna längre ner på sidan. Fyll i digitalt eller fota ifylld papperslapp och maila till lager@orkelljungascout.se

Har ni redan bestämt er att ni ska med går det såklart bra att definitivanmäla sig direkt. Definitivanmälan sker online, i Scoutnet som är Scouternas medlemsregister:

Vi skickar med en instruktion hur ni gör för att anmäla er. Har ni problem att logga in i Scoutnet, kontakta Fredrik så hjälper han er.

DEFINITIVANMÄLAN ÄR BINDANDE!
Ingen återbetalning sker om man ångrar sig eller får förhinder utom i ett par undantagsfall som ni kan läsa om på längre ner under anmälningsvillkor.

FÖRÄLDRAR & MÅLSMÄN!
För att kunna delta på lägret kommer vi behöva hjälp från er. Då vi har begränsat antal ledare som har möjlighet att följa med behöver vi hjälp av föräldrar eller annan anhörig som hjälpledare. Hur många som behövs beror på hur många scouter som anmäler sig men åtminstone en. Får vi inte med tillräckligt många föräldrar kan vi tyvärr inte erbjuda våra scouter möjligheten att delta på detta läger.
Kåren betalar avgiften, 2700kr, för de vuxna som följer med som hjälpledare.
Mer information om att vara hjälpledare hittar ni på nästa sida.

Vi kommer också behöva hjälp med att packa allt lägermaterial någon dag innan lägret, samt lasta och transportera material till lägret dagen innan, alltså 29/7.

Efter lägret kommer vi behöva hjälp att hämta lägermaterialet samt packa upp och ta hand om det när det kommit till scoutgården. Exakt när detta kommer ske vet vi inte i dagsläget men vi utgår från att det är antingen under lägrets sista dag eller dagen efter, alltså söndagen 7/8.

Anmälningsvillkor
Ingen återbetalning sker om man ångrar sig eller får förhinder utom i följande fall:

• Deltagaravgiften för deltagare som avanmäls på grund av egen sjukdom som inte var känd vid anmälan och som hindrar deltagande på arrangemanget, och kan styrkas med läkarintyg, avgiften återbetalas utan avdrag.
  • Deltagaravgiften för deltagare som avanmäls på grund av nära anhörigs sjukdom eller dödsfall, återbetalas utan avdrag.

I det fall att arrangören beslutar att ställa in lägret före 1:a maj 2022 återbetalas nästan hela beloppet, de kommer ta ut en administrativ avgift på 250kr.
Force Majeure – Om Scouterna på grund av händelser utanför organisationens kontroll tvingas ställa in Jamboree22 senare än 1:a maj 2022 återbetalas 50% av deltagaravgiften.
Detta är

Information till hjälpledare
Inga förkunskaper krävs men vi ser gärna att ni deltar på ett par vanliga scoutmöten under våren för att komma in i scoutvärlden lite.

Kåren betalar lägeravgiften men vi kräver att ni ansöker om ett bidrag, detta krav gäller alla ledare. Bidragsansökan hittar ni här:

Klicka sedan på Ansök om ledarstipendier en bit ner på sidan.

Eftersom ni kommer delta som ledare gäller samma villkor som för ordinarie scoutledare:

• Medlem i Örkelljunga scoutkår (dels en försäkringsfråga, dels så kan vi bara anmäla medlemmar till lägret)
  • Gå kursen Trygga Möten som är en gratis webkurs där man får lära sig att förebygga och agera mot övergrepp, mobbning och kränkningar.
  • Uppvisa ett registerutdrag från polisen för våra registerutdragsgranskare.

Sätt att sänka avgiften
Om ni hjälper till med lägret på något av de sätt som beskrevs ovan (hjälpledare, transporter etc) subventionerar kåren scoutens avgift med 250kr.

Det går att söka pengar ur Scouternas Stödfond till deltagaravgiften här:
(Ansökan stängde 27/1)

Uppdatering 2/2:
Vi kommer ordna någon form av möjlighet att sänka sin avgift för de som inte beviljats bidrag från stödfonden vi skrev om i förra utskicket. Vi har två huvudsakliga idéer:
– 2-3 särskilda fixardagar på scoutgården där föräldrar+barn kan hjälpa till mot sänkt avgift. Vi är lite osäkra på vilka belopp det skulle kunna röra sig om men någonstans runt 800-1200kr om man hjälper till på alla fixardagar.
– Det kan också bli någon form av försäljning där var och en själv får tjäna ihop pengar till sin avgift.

Mer information kommer
Exakta tider samt hur vi kommer ordna transport till och från lägret är i dagsläget oklart. Vi undersöker olika alternativ.

Vi kommer skicka ut mer information efterhand och vi kommer även bjuda in till ett informationsmöte till våren.